SAFARI in Indonesia (1) - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Anita Jansen - WaarBenJij.nu SAFARI in Indonesia (1) - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Anita Jansen - WaarBenJij.nu

SAFARI in Indonesia (1)

Door: Singanita

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 Mei 2013 | Indonesië, Komodo

Een top vakantie!

Met een MA60 van Merpati Airlines (nog steeds op de ‘zwarte lijst’, maar ach) propelleren we naar Labuan Bajo aan de westkust van Flores, anderhalf uur vliegen oostelijk van Bali.
Vliegen in zo’n kistje is al avontuur op zich, ik zit wel naar elk geluidje te luisteren, maar het gaat goed. En wat hebben we een prachtig uitzicht op deze lage hoogte.

Ook op Flores lijkt de tijd stil te staan. Labuan is een kleine stad, meer een dorp. De skyline is een gezellige mix van huizen, winkeltjes en eethuizen langs het water en tegen de heuvels. Geen glimmend staal, maar bruingeroeste golfplaten daken. Geen futuristische bouwwerken, maar huizen waar nog nooit een bouwcommissie naar gekeken heeft. Een ontspannen en hartelijke sfeer, vrolijke mensen. Je hoort er mensen zingen, met een gitaar in de hand bij hun voordeur. Maar ook op de scooter of in hun winkeltje. Heerlijk!
Iets buiten het dorp staan wat hotelletjes aan zee en wij logeren in Puri Sari. Een pracht plek en zo relaxt. Tropische rust en gastvrijheid van ontbijt tot goedenacht. En dan niet op de door overheersing aangeleerde onderdanigheid, zoals dat ons helaas op Java een onbehaaglijk gevoel kan geven.
Maar we komen er niet alleen om aan de rand van, of in het (privé) zwembad te hangen met een drankje. We hebben op de tot duikboot omgebouwde houten vissersboot, ook uren de tijd om ons te verwonderen over alle tinten blauw en groen. Ons leven in een snelheid van nog geen 15 km per uur, zonnetje, koppie thee en biskwietje. Dan het anker uit, nog een buddy check en hup het aquarium in. Want dat is deze Flores Zee…. Een fantastische, heldere wereld van koraal en vis/zeedieren. Rustig zweven we een uurtje door de stilte.
Een van de duiken komt onze duikersdroom uit. Onze instructeur beschrijft de volgende duik, met sterke stroming en matig zicht.. En kans op Manta’s. Bij Makasar Reef gaan we met z’n drietjes het water in. Inderdaad, behoorlijke stroming, waar we eerst tegenop moeten. Het is niet te diep, hooguit 18 meter. Binnen tien minuten is het raak. Vlak voor ons uit zwemt een prachtige rog , maar verdwijnt al snel weer in het troebele water. Meteen erachteraan nog een. Wat is dit fantastisch!! Zoals afgesproken zwemmen we verder naar een vlakte met slechts hier en daar wat koraal en een enkele vis. Vrijwel meteen spotten we een Manta van zo’n drie meter spanwijdte, met tientallen kleine poetsvisjes om hem heen. Door de forse stroming moeten we ons flink schrap houden op de bodem, maar als we rustig ‘zitten’ zwemt de Manta trotse rondjes over ons heen. En als hij weg is, zien we er nóg een! Het is echt ontroerend om zo’n enorme, elegante vis boven en langs ons te zien, zo dichtbij dat we hem zouden kunnen aanraken. Wij denken aan “Close Encounters” en “We are not alone”. Het dier als een buitenaards schip te zien wegzwemmen is onvergetelijk mooi.
Wat zijn we blij en trots dat we deze schitterende beesten zo mooi hebben kunnen observeren.
Als we weer aan boord zijn, blijkt dat er problemen zijn met de motor en moet de eigenaar/kapitein en nu blijkt dus ook monteur en duiker, onderwater om schroef en aandrijfas los te koppelen. Gelukkig is er een reserve schroef en twee extra bootsman voor assistentie. Wij rusten uit op het bovendek, ook niet verkeerd. 1½ uur later is de klus geklaard en varen we in 3 uur rustig terug naar de haven. Wat een vakantie!
Op een terras met uitzicht over zee praten we samen over weer een prachtige duikdag, met een drankje en een oranje-gouden zonsondergang.

Over onze safari bij de (Dragons) Varanen: wordt vervolgd
Vergeet niet even de foto's hieronder aan te klikken voor vergroting ;-)

• 24 Mei 2013 - 11:30

Nel Kanis:

Hoi Anita,
    Wat een leuk verslag weer, fijn dat jullie zo genoten hebben!

• 24 Mei 2013 - 13:09

Leonie:

echt weer schitterend !!! mooi om te lezen en te zien.
    Liefsen groeten,
    Leonie

• 25 Mei 2013 - 10:10

Tim:

Wat een prachtig verslag weer. Op naar het volgende avontuur :-)

• 30 Mei 2013 - 13:20

Hilde:

Wat is de onderwaterwereld mooi !
    En wat een geweldige vakantie weer,
    jullie weten wel wat genieten is !