TOUR de SINGAPORE - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Anita Jansen - WaarBenJij.nu TOUR de SINGAPORE - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Anita Jansen - WaarBenJij.nu

TOUR de SINGAPORE

Door: Singanita

Blijf op de hoogte en volg Anita

28 Juli 2013 | Singapore, Singapore

Fietsen.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd….

Sinds we in Singapore wonen ontdekken we de “Little Red Dot” vooral fietsend en komen we op prachtige plekken en ontmoeten bijzondere mensen. Zaterdag of zondag zoeken we een doel (soms iets wat we in het nieuws hebben gezien), springen we op de fiets en rijden we zo’n 50-80 km . Heerlijk!!
Een “rondje Singapore” staat altijd hoog op het lijstje. Gaaf, natuurlijk, om ruim 100 km te touren. Maar het weer moet niet al te ongunstig zijn: geen onweer en liefst ook niet regenen, omdat het verkeer dan helemaal niet meer op fietsers let. Liefst ook een beetje bewolkt. Maar warm is het toch wel, hele jaar 30-33 graden.
Vandaag is het zover. Een prima route uitgestippeld, het is half bewolkt en rond de 32 graden.
Als we eenmaal de als altijd hete Nicoll Hwy over zijn ligt de stad achter ons en fietsen we wat later een flink stuk langs East Coast Park in de schaduw
Eerste doel is Changi Village, een leuk (vissers)dorp aan zee, vlakbij het vliegveld. Heel relaxte en vriendelijke Malay sfeer, geen flats, hooguit 3-hoog bakstenen gebouwen en leuke winkeltjes. We nemen een ijsje en koele energie drank en gaan verder.
Het noordelijke deel is behoorlijk waterrijk. Pasir Ris, Pungol en Yishun zijn sinds een jaar of twee langs de kust door bruggen (of dammen) met elkaar verbonden en dat scheelt een fors stuk omrijden. “Pungol Waterway” is een prachtig natuurgebied(je) door een gedeeltelijk nog in aanbouw zijnde wijk van Pungol, heeft al een aantal internationale architectuur prijzen gewonnen. Eenmaal op de zeer rustige eilandjes Pungol Barat en Pungol Timor fietsen we echt in de zon en in de luwte. poeh!!! Afzien en doorgaan.
De schaduw van de bomen in Yishun is zo welkom. Hier gaat het weer soepel. Heuvel op en af, langs de Zoo. In Kranji kopen we een fles koud water in een “Super Store”, een super klein supermarktje tussen de woonbarakken van de Foreign Workers. En weer verder, over de dam van Kranji Reservoir met uitzicht op Maleisië.
Dan bereiken we het Paradijs: "Bollywood Veggies, paradise on earth". We worden met een grote lach begroet door May, die hier al een paar jaar een souvenirswinkeltje heeft. Zij is gehandicapt geboren, maar wat een sterke, inspirerende vrouw, die ondanks haar beperkingen de Mount Kinabalu heeft beklommen en een boek heeft geschreven over haar moeilijke jeugdjaren! Eens in de zoveel tijd puffen we hier oververhit neer voor een lemongrass tea en bananencake. Op het overdekte terras met uitzicht op de landerijen met fruitbomen, kruiden en groenten. Alles wat er wordt geserveerd is vers gemaakt. Heerlijk even bijkomen dus.
De laatste 30 km terug naar huis vallen niet mee. Over Lim Chu Kang Road langs de enorme begraafplaatsen (“Nirvana”) op het vals-plat omhoog tegen de wind. Over Boon Lay en Commonwealth gaat het weer makkelijk met de zon in de rug en schaduw van de betonnen bak van de MRT (trein) boven de weg. Vliegers boven het veld van Jurong East trekken grote rood-witte vlaggen mee de lucht in. Singapore is bijna jarig.

Na 5 en half uur onderweg zijn we vermoeid maar trots op het resultaat weer thuis. 108 kilometer op het tellertje, gemiddeld 26-28 km/uur. Eenmaal opgefrist zitten we lekker op ons terras met een koel drankje en steekt Bert de fik in de BBQ.
Wat een leven!!

Klik op de foto's hieronder voor vergroting.

• 29 Juli 2013 - 11:18

Kristel:

Dat is een flink eind fietsen! Wat knap in die hitte! Wel heel mooi zo te lezen ( en te zien op de foto's).

• 29 Juli 2013 - 13:49

Hiske:

Wow! Wat een prestatie! Echt superleuk dat jullie dit gedaan hebben!

• 29 Juli 2013 - 22:00

Hilde:

Dit vind ik echt geweldig, ik zou dit niet kunnen, zeker niet in die hitte!!! Wauw !!!

• 29 Juli 2013 - 22:31

Nel Kanis:

Wat goed, hoop dat jullie op de volgende bestemming ook zo goed kunnen fietsen!