Vrouwenrechten in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Anita Jansen - WaarBenJij.nu Vrouwenrechten in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Anita Jansen - WaarBenJij.nu

Vrouwenrechten in Singapore

Door: Singanita

Blijf op de hoogte en volg Anita

08 Maart 2013 | Singapore, Singapore

Deze week staat in het teken van de vrouw.
Zaterdag opent ons de ogen, het is Internationale Dag van de Rechten van de Sexwerkers/Prostituees/Hoer. Het oudste beroep ter wereld, nog altijd actueel en nog altijd wordt er gestreden voor de rechten van deze vrouwen.
Dit in aanloop naar 8 maart, wereldwijd wordt deze dag gevierd als Dag van de Vrouw. Fantastisch dat er ook aandacht is voor de vrouwenrechten. Want heel vaak ontbreekt het er aan. Ook in Singapore. Een geweldig land, heel veilig, goede gezondheidszorg en top opleidingen. In koude landen worden de problemen nog wel eens onder het tapijt wordt geschoven,. In Singapore liggen weinig tapijten op de koele stenen vloeren, maar doet men soms alsof er niets gebeurt.
Vanuit arme omliggende landen komen veel vrouwen (en mannen ook, als bouwvakkers bijvoorbeeld) naar dit rijke eiland om te werken. Een aantal komt terecht in de seks industrie, soms onder valse voorwendselen, soms valt het onder vrouwenhandel. Maar het merendeel komt “gewoon” als helper, huishoudelijke hulp, kinderoppas. Door een agent in het thuisland wordt een werkgever gezocht en helaas moet de vrouw eerst een paar duizend dollar investeren voor ze werk krijgt aangeboden. Dan kost het haar wel een jaar of twee hard werken eer deze schuld is afbetaald.
Met mooie verwachtingen, door armoede gedreven en vaak door vader of grote broer gedwongen komt deze vrouw/meisje dan vanuit haar dorp zo in de enorme westerse drukte van Singapore (of HongKong, Saudie Arabië , Europa, ja ook Nederland) terecht. Heimwee, onwetendheid, cultuurschok. Alles waar we als Expat-vrouw zo goed mogelijk op worden voorbereid, overkomt hun als een slag in het gezicht.
Geluk moet ze dan hebben om een vriendelijke en rustige baas/bazin te treffen en de kans krijgen om te wennen en het werk te leren. Ze krijgt vaak als vanzelfsprekend de kinderen in de schoot geworpen. Lekker makkelijk. Gelukkig gaat het meestal (heel) goed en is er een normale relatie tussen de werkgever en werknemer. Kan gespaard geld inderdaad na verloop van tijd terug naar huis gestuurd worden om de familie te ondersteunen of kinderen naar school te laten gaan. Er zijn genoeg succesverhalen.

Maar het komt ook voor dat de mevrouw of meneer de handen niet thuis kan houden als het allemaal niet vlot genoeg gaat. Strijkbout, sigaret of kokend vet/water gebruikt om iets aan te leren. Naast het huishouden ook de tuin of zelfs het kantoor of bedrijf moet worden onderhouden en schoongehouden. Een dagtaak kan zo maar tot wel 18 uur per etmaal uitgroeien. Een dag vrij in de week? Ja, dat is sinds vorig jaar geregeld. Maar officieel alleen voor degenen die sinds 1 jan 2013 gekomen zijn. Een eigen slaapruimte? De schuilpaats ( http://singanita.waarbenjij.nu/reisverslag/3228436/schuilen ) , bezemkast of op de bank in de (gemeenschappelijke) woonkamer. Als ze ziek wordt kan het gebeuren dat ze niet even lekker ziek mag zijn of wel naar de dokter kan. Met een borsttumor die in nog geen twee maanden tijd zo groeit en ontstoken raakt dat de hele borst vandaag geamputeerd moet worden (zij heeft gelukt, het is niet kwaadaardig).
En waar ga je dan naar toe als het je teveel wordt? Als je eigenlijk de taal ook niet goed spreekt. Als je onwetend bent. Maar kapot en/of murw geslagen. Als je je eigen kinderen zo vreselijk mist?
Ook deze meiden hebben rechten naast hun vele plichten. En er zijn instanties waar ze geholpen kunnen worden met een plek om beschermd te wachten tot hun zaak voor komt. Want weglopen wil nog niet zeggen dat je het land uit kunt.
In zo’n opvanghuis komen de vrouwen tot rust, en bieden wij (een groep vrijwilligsters) korte cursussen en lessen om de weerbaarheid en zelfvertrouwen van de meiden wat te vergroten, maar ook om plezier te hebben tijdens de Zumba dans en yoga. Hier komt de creativiteit weer tot bloei.

Mijn verjaardag valt ook in deze bijzondere week. Voel me erg gelukkig met mooie complimenten en veel wensen voor gezond en lang leven. Ik heb nu recht op de kortingspas…….

• 08 Maart 2013 - 18:53

Leonie:

wat is er toch ontzettend veel te verbeteren in de wereld. Wat fijn dat er van die goede mensen zijn zoals jij er een van bent die zich inzet voor de getraumatiseerde mensen. echt super van jou en je collega's.
    heel veel liefs,
    Leonie