AMAZING CHINA: Yangtze River Cruise - Reisverslag uit Yichang, China van Anita Jansen - WaarBenJij.nu AMAZING CHINA: Yangtze River Cruise - Reisverslag uit Yichang, China van Anita Jansen - WaarBenJij.nu

AMAZING CHINA: Yangtze River Cruise

Door: Anita Jansen

Blijf op de hoogte en volg Anita

14 Augustus 2012 | China, Yichang

Hier dan eindelijk het beloofde en langverwachte vervolg van onze China reis, aug 2012……

In een vertrekhal groter dan we van de meeste vliegvelden kennen, wachten we op trein K1474 van 9.22 uur naar Yichang, Hubei provincie, midden in het land. Om tien voor half 10 gaat het poortje open en dringen we met de hele meute naar het perron. Plek 70/71 in wagon 9 zijn voor ons. De trein is oud en vol lokalen die ons nieuwsgierig bekijken. De plafondfannetjes doen het lang niet allemaal, maar als de trein rijdt wordt het iets koeler.
Het is gezellig in de wagon, muziek klinkt uit de luidsprekers, kletsende en lachende mensen. Maar vies… de vloer vol doppen, papier en nattigheid! En plakkerig!
Ruim 5 uur te gaan. Wij vermaken ons, er is genoeg te zien en het is prachtig. Na drie uur komen we de bergen uit en gaat de rest van de rit over vlakker land. Vlak voor we Yichang bereiken moet alles en iedereen uit het gangpad en komt de conducteur met een veger zo breed als het pad en duwt in een keer alle rotzooi voor zich uit. Natte kleverige strepen achter zich aan trekkend.

In Yichang komen niet veel buitenlanders en is niets in het engels. Een meisje achter de balie van het busstation wil ons graag helpen met het vinden van de bus naar de haven en probeert onze vragen op haar mobiel te vertalen. Twijfelend gegiechel, maar eigenlijk geen duidelijk antwoord. Dus vergeten we de bus en gaan met de chinese vertaling van de cruise terminal (op de telefoon via Bert’s collega in Guangzhou) naar de taxi. De chauffeur snapt het meteen en we worden netjes naar de boot gebracht!

De vier verdiepingen hoge President Prime vaart rustig over de Yangtze, weg van de Drie Kloven Dam, die we daarvoor nog van dichtbij konden bekijken. Vooral de sluizen zijn indrukwekkend. De aanleg van deze dam heeft heel wat onrust veroorzaakt onder de inwoners van een groot gebied langs de rivier. Veel land kwam onder water te staan en 1,5 miljoen mensen moesten verplicht verhuizen naar nieuw gebouwde woonwijken. Of je wil of niet. In een “wij-cultuur” gelden andere regels.
Het is een super relaxte cruise. We kunnen namelijk geen kant op en genieten dus gewoon van wat er te beleven valt. Verreweg de meeste van de ongeveer 500 opvarenden zijn chinees (de enige westerse tafel, telt 12 gasten) en hebben zich voor deze vier dagen in hun hut met airco genesteld. Wij hebben een fantastische (schaduw)plek ontdekt op het bovendek, met een geweldig uitzicht rondom op van alles wat er aan onwaarschijnlijk landschap en het Chinese leven aan wal en op het water voorbij komt. De Aziaten komen alleen boven als de kapitein omroept dat er iets bijzonders te zien is. Dit komt maar zo’n drie keer per dag even voor. Wij vinden de hele dag door heel veel, heel erg mooi!

Onze hut ligt op de “begane grond” helemaal voorin, lijkt op een hotelkamer met alles wat daar bij hoort en heeft een klein balkon. Er is een enorme eetzaal, waar we prima maaltijden eten, met altijd wel een westers gerecht erbij (hamburgers!!). Verder is er ook een bar, waar veel te harde karaoke wordt gezongen. En zijn er leuke winkeltjes. Helaas geen zwembad…
Elke dag is er een excursie , waar we graag aan mee doen. Vooral de tocht over een smalle zijrivier is verbazingwekkend: een uur varen met een kleinere boot door een kloof, steeds dieper het groene berggebied in met aan weerszijden hoge rotswanden. Als we denken dat we zijn, leggen we aan bij een soort eilandje waar honderden smalle houten bootjes liggen te wachten. We stappen over, met z’n tienen in zo’n roeibootje. De stuurman zit achter. Voorop staan drie tanige mannen te roeien. De Shennong Stroom op, die steeds smaller wordt. Ook hier is het overweldigend mooi en het water groen.
Veel lokalen hebben werk gevonden in de toeristen industrie, want sinds de komst van de Dam heeft de Yangtze River een enorme aantrekkingskracht. Werken op een van de vele Cruise schepen, of als gids trots vertellen over je prachtige land. Terug naar het varende hotel, zingt onze gids Rita lokale liedjes en samen met een van de roeiers een Yuhan liefdesliedje, het refrein zingen we met z’n allen mee. Prachtig!!

Hoe dichter we met de President Prime bij eindbestemming Chongqing zijn, hoe meer bedrijvigheid op de oever. Scheepsbouw, kolenmijnen, een soort Hoogovens, hier en daar wordt een schip uit elkaar gehaald op de sloop. Langs deze druk bevaren rivier zien we restanten van dorpjes, onder water gelopen na de bouw van de dam. Maar ook Yu Ling, een gloednieuwe giga stad, die er als een dichtbebost woud van woontorens behoorlijk deprimerend uitziet. Maar er is wel een kleine variant van de Petronas Towers (Kuala Lumpur) in aanbouw. Om een uur of vijf verdwijnt de zon achter de bergen en wordt het iets koeler. Het wordt al snel gezellig en druk, de Chinezen komen op het bovendek om te kletsen, fotograferen en rondrennen (de kids).
We vergissen ons nog bijna in de tijd van het Farewell Diner, maar als we om half 7 op het programma kijken, blijkt het dus om half 7 te beginnen…. Snel opfrissen, omkleden en naar onze tafel, waar in nog geen 2 uur tijd alle 14 verschillende gerechten worden geserveerd. Wat een feest!

Terug op ons eigen balkon met nog een lekker glaasje, zien we de lichtjes van een van de grootste Chinese steden steeds dichterbij komen. We slapen nog een nachtje in onze schommelende hut en gaan morgen de stad verkennen: Chongqing!!

Vergeet niet naar de foto's te kijken, hier onder..... Even erop klikken voor vergroting.

• 09 Februari 2013 - 07:19

Angelique:

Wat een prachtog verhaal weer. Geniet van jullie volgende bestemming!

angelique