Afscheid in Zuid Korea - Reisverslag uit Incheon, Zuid-Korea van Anita Jansen - WaarBenJij.nu Afscheid in Zuid Korea - Reisverslag uit Incheon, Zuid-Korea van Anita Jansen - WaarBenJij.nu

Afscheid in Zuid Korea

Door: Singanita

Blijf op de hoogte en volg Anita

21 Juni 2013 | Zuid-Korea, Incheon

Nog een (laatste) keer naar Zuid Korea…

Voor ons is het lastig om afscheid te nemen, maar voor de collega’s van Bert is het ook niet altijd even makkelijk. Vooral de medewerkers in Seoul willen nog heel graag dat we langs komen.
Omdat Bert twee dagen voor besprekingen in Shanghai moet zijn, besluiten we het weekend ervoor (15/16 juni) naar Zuid Korea te vliegen. En dat blijkt een top idee.
We worden door mister C.S. Kim van het vliegveld gehaald en logeren bij hem en zijn gezin in Incheon, de stad niet ver van Seoul. In Korea is het de gewoonte dat je elkaar (dus ook collega’s en vrienden en soms zelfs familieleden) met mister (mrs) voorletters en achternaam aanspreekt. Het is even wennen en een mond vol, maar zo is het. In de lift op weg naar hun appartement vraag ik nog even hoe zijn vrouw ook alweer heet. “Oh, you call her mrs Kim”.
En wat een hartelijk ontvangst krijgen we. Het is al laat op de avond, maar er staat al snel een op Ginseng thee en vers fruit. We krijgen de grote slaapkamer met eigen badkamer. Het appartement is ruim en super modern, met veel electronische gadgets en door het hele huis beeldschermen, tot bij het bad.

Met zijn vieren (ook collega H.M. Lee) gaan we volgende dag al vroeg op pad. We worden meegenomen naar Ganghwa Island, vlak voor de kust. Daar is ongelooflijk veel historie. Het eiland is eeuwenlang een vesting geweest en zelfs een tijdje hoofstad van Korea. Wat hebben die Koreanen een aanvallen gehad, van Mongolen tot Japanners en Fransen. We zien een prachtige tempel, waar we een dakpan laten beschrijven door mr C.S. Kim met onze wens voor de Koreanen. Bert legt de pan op de enome stapel die er al ligt.
Binnen de oude stadsmuren bekijken we een als tempel vermomde angelicaanse kerk uit de tijd dat het verboden was christen te zijn. En ook het oude paleis op een heuvel. Vooral mr H.M. Lee weet heel veel over de geschiedenis van zijn land en is een geweldige gids.
Heel bijzonder is de lokale markt. Een enorme overdekte hal vol met Ginseng, de trots van Koreanen die heel erg bewust zijn van allerlei producten die heel gezond zijn. Stallen vol met de rauwe wortels in alle maten en soorten. En heel veel ginseng producten: thee, pillen, snoep. Natuurlijk ook heel veel verse knoflook, die wordt gebruikt in traditionele gerechten zoals Kymchi (heerlijk!!). Ondertussen krijgen we hier en daar een afscheids kadootje van de mannen.
Meest opvallende, elke keer als we in Zuid Korea zijn, is dat de mensen zo ontzettend vrolijk zijn. Er wordt veel gelachen en als je iemand vraagt hoe het met hem/haar gaat en met de familie hoor je meestal: We are very happy!!

Aan het eind van deze fantastische dag gaat mr H.M. Lee naar zijn gezin. Zijn zoon zit op een internaat-school, zoals zoveel kinderen hier. Studeren is heel erg belangrijk. Zonder studie geen goede baan en mooie toekomst. Deze scholieren (van 14-18 jaar) mogen tijdens hun verblijf op kostschool geen mobiel of internet, geen verkering. Alleen maar concentreren op de studie, tot laat in de avond. Mr H.M. Lee zijn zoon is dit weekend thuis (eens in de maand) en hij wil hem graag nog even zien. Tjee…. Voel me al weer bezwaard dat hij de hele dag met ons weg is geweest.

Tot besluit hebben we een heerlijk Koreaanse barbecue samen met mr C.S. Kim en collega mr M.C. Choi. In de tafel zit een gasbarbecue die onmiddellijk wordt aangestoken zodra we aan tafel gaan. Heel veel schaaltjes met groenten, sausjes en een bord met lange repen vlees, die eerst worden geroosterd en dan met een schaar in hapklare ,met stokjes te pakken stukjes, worden geknipt. Een mes wordt nu eenmaal niet gebruikt in Azië. Stukje vlees met rauwe knolookteen en wat hete saus op een sesamblad, oprollen, glaasje okroju “hwanho!!” in een slok opdrinken, en met tranende ogen het pakketje opeten: héérlijk!!

Over pakketje gesproken. Van mr M.C. Choi krijgen we twee vrolijk beschilderde eenden. Traditioneel worden die gegeven aan het bruidspaar op hun trouwdag, voor een lang en vruchtbaar huwelijk. Omdat hij ons heeft leren kennen als het perfecte stel!! Dit maakt ons dan weer heel blij!

De volgende dag afscheid op het vliegveld van C.S. Kim en H.M. Lee, met mooie woorden en wie weet zien we elkaar nog eens terug....

PS vergeet de foto's niet hier onder....

• 21 Juni 2013 - 12:32

Angelique:

Wat een prachtig verhaal weer en wat een mooie foto's.
    Sterkte met afscheid nemen en een hele goede reis gewenst.

angelique

• 21 Juni 2013 - 17:16

Leonie:

Wat een mooi en ontroerend afscheid. ze hebben er veel werk van gemaakt maar dat zullen jullie dan ook zeker verdiend hebben. Wat zullen jullie elkaar missen. Maar waarschijnlijk hebben jullie daar geeneens tijd voor. Op naar het volgende avontuur dus.
    veel sterkte met inpakken, wegwezen en uitpakken.
    Liefs en succes,
    Leonie XXX